مورفومتری و مطالعه خصوصیات گرده در بخشه cousinia از جنس cousinia در ایران

نویسندگان

زهرا احمد خان بیگی

مسعود شیدایی

فریده عطار

چکیده

مورفومتری و بررسی ویژگیهای گرده در 16 جمعیت از 6 گونه cousinia با استفاده از روشهای آماری یک و چند متغیره انجام گرفت. آزمون anova اختلاف معنی دار گونه های مطالعه شده را در اکثر صفات کمی نشان داد که بیانگر کارایی این دسته از صفات در تفکیک گونه ها از یکدیگر می باشد. دندروگرام های بدست آمده از آنالیز صفات ریختی، جدایی جمعیت هایc. microcephalaرا ازدیگر گونه ها نشان می دهند. همچنین نزدیکی گونه های c. tabrisianaو c. chlorocephalaتایید می شود. گونه های c. urumiensis، c. hamosaو c. tenuifoliaدر کنار هم و یک خوشه را می سازند، در حالیکه گونه های c. wilhelminaeو c. seidlitziiبا فاصله به این خوشه متصل می شوند. نزدیکی گونه ها در دندروگرام صفات گرده با نتایج مورفومتری همخوانی ندارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مورفومتری و مطالعه خصوصیات گرده در بخشه Cousinia از جنس Cousinia در ایران

مورفومتری و بررسی ویژگیهای گرده در 16 جمعیت از 6 گونه Cousinia با استفاده از روشهای آماری یک و چند متغیره انجام گرفت. آزمون ANOVA اختلاف معنی دار گونه‌های مطالعه شده را در اکثر صفات کمی نشان داد که بیانگر کارایی این دسته از صفات در تفکیک گونه‌ها از یکدیگر می‌باشد. دندروگرام‌های بدست آمده از آنالیز صفات ریختی، جدایی جمعیت هایC. microcephalaرا ازدیگر گونه‌ها نشان می‌دهند. همچنین نزدیکی گونه‌های C...

متن کامل

چهار گونه جدید از جنس Asteraceae) Cousinia ) در ایران

چهار گونه جدید جنس .Cousinia Cass از ایران شرح داده می‌شود. گونه  C. barezica بر اساس نمونه‌ای که از سلسله جبال بارز در استان کرمان جمع آوری شده شرح داده می‌شود. این گونه متعلق به بخش Spinuliferae  است و با گونه‌های C. longifolia  و C. sicigera  نزدیکی دارد ولی با هر دو گونه در داشتن برگهای دو‌رنگ در مقابل برگهای یک رنگ تفاوت دارد. گونه C. isfahanica بر اساس نمونه‌ای که از اصفهان، سمیرم، ونک جم...

متن کامل

گونه ای جدید از جنس COUSINIA از جنوب غرب ایران

گونه کوزینیا نوژیاننسیس از بخش استنوسفاله به عنوان گونه ای جدید از جنوب غرب ایران شرح داده شده ارتباطات آن با نزدیکترین گونه‌ها بحث می‌شود و تصویر آن نیز ارائه می‌گردد.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از جنس Cousinia (سکسیون Cousinia) از شمال غرب ایران

گونه azerbaidjanica Cousinia از بخش Cousinia به عنوان گونه جدیدی از استان آذربایجان شرح داده می‌شود. تصویر و نقشه پراکنش آن نیز ارایه می‌گردد. همچنین ارتباط آن با نزدیک‌ترین گونه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از جنس cousinia (سکسیون cousinia) از شمال غرب ایران

گونه azerbaidjanica cousinia از بخش cousinia به عنوان گونه جدیدی از استان آذربایجان شرح داده می شود. تصویر و نقشه پراکنش آن نیز ارایه می گردد. همچنین ارتباط آن با نزدیک ترین گونه ها مورد بحث قرار می گیرد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 17

شماره 2 2011

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023